Met dat hotel in gedachten geeft Lia Bijkerk onderwijsontwikkelaars handvatten om hun onderwijs blended te maken. ‘Hotel Onderwijs’ is 24 uur per dag en 7 dagen per week open. Eenmaal ingecheckt bij de receptie hangt er bij de lift een overzichtelijk bord met welke leereenheid er op welke verdieping te vinden is. Met een druk op het liftknopje zoef je naar de leereenheid van je keuze. Daar stap je uit en kijk je wat deze leereenheid je op dit moment te bieden heeft: een kamer zelfstudie, individuele opdrachten of projecten waarvoor samenwerking met andere studenten nodig is.’
Kriskras
Wellicht is er zelfs een kamer waar vandaag een live klas is waar de student kan aanschuiven. ‘Sowieso kun je altijd terecht in de bibliotheek in de lobby voor performance support. Met korte kennisclips doe je daar praktische kennis op die je meteen voor of na een praktijkdag kunt inzetten. Het mooie van het hotel is dat je niet per se de verdiepingen op volgorde hoeft te bezoeken. Je start met de verdieping die past bij jouw wens en dat motiveert.’
Mooie mix
De metafoor van het hotel is gebruikt bij het ontwerp van de opleiding voor operatieassistenten die hun opleiding bij de Erasmus MC Academie volgen. Daarbij zijn eerst goed de verschillende leereenheden benoemd (de verdiepingen) zodat er geen overlap is.
‘De leereenheid ‘Voorbereiding op de operatie’ bestaat uit drie modules: Bedrijfsklaar maken van de OK, Verzamelen en klaarzetten medische hulpmiddelen en Werken met medicatie.’ legt Bijkerk uit. ‘Binnen elke module maak je gebruik van verschillende leeractiviteiten: fysieke klassen, gezamenlijke opdrachten, individueel leren en praktijkonderwijs. Dit zijn de kamers in het hotel.’
Leuker en maatwerk
Zo kan de OK-assistente in de module Bedrijfsklaar maken van de OK bijvoorbeeld beginnen met een praktijkopdracht waarin ze zich oriënteert op wat er allemaal te vinden is op de OK in de zorginstelling waar ze werkt, schetst Bijkerk. ‘In de e-learning die ze daarna individueel volgt, kan ze hetgeen ze heeft gezien, theoretische verdieping geven: zo beklijft de stof beter. Vervolgens kan de student in een aanvullende opdracht op de werkvloer haar kennis weer toepassen. In een klassikale les kan de docent vragen bespreken en de groep aan het werk zetten met een verwerkingsopdracht over de verschillen tussen de ziekenhuizen.’
Al met al maakt blended leren het onderwijs zo een stuk leuker voor studenten, maar biedt het ook veel meer maatwerk,’ besluit Lia Bijkerk. ‘Studenten kunnen naast hun eigen route kiezen ook versnellen of juist vertragen. Zo kan de één excelleren, terwijl je bij de ander juist uitval kunt voorkomen.’
Tekst: Naomi van Esschoten
Lia Bijkerk is één van de experts tijdens onze Masterclass Blended leren in het zorgonderwijs.